Live Chat
Liever contact opnemen via de chat? Kijk of een medewerker beschikbaar is
E mail ons
Wilt u contact per mail, stuur ons een mail met een duidelijk omschrijving van uw mail en n.a.w. gegevens.
Telefonisch contact
Wilt u meteen contact, neem dan telefonisch met ons contact op.

Veelgestelde vragen

Alles over verlichting

Welke type lichtbronnen zijn er?
De meest voorkomende indeling van lichtbronnen is gloei-, halogeen-, spaar- en LED lampen los en vaste in de armatuur.
Hoe werkt een LED lamp?
LEDs of wel Light Emitting Diodes bestaan uit halfgeleiders, die licht uitstralen als er elektriciteit doorgaat. Een enkele LED is klein en geeft relatief weinig licht. Door meerdere LEDs te groeperen wordt de lichtopbrengst verhoogt en daarom is een LED-lamp opgebouwd uit een groep van LEDs. De kleur van een LED hangt af van het gebruikte materiaal. De voordelen van LED zijn dat ze 8x langer meegaan dan een spaarlamp; wel 35x langer dan een gloeilamp; weinig elektriciteit gebruikt en dus ook niet warm wordt. LED lampen zijn tegenwoordig leverbaar in de meest voorkomende fittingsoorten. LEDs zijn dus zeer energiezuinig en gaan zo’n tien jaar mee.
Wat betekent het als een lamp een fittingsoort E27 of E14?
Hiermee wordt de fitting grote aangeduid: E27 is een grote fitting en E14 een kleine fitting. De 'E' staat voor (Thomas) Edison, de uitvinder van de gloeilamp.
Hoe werkt een gloei- en halogeenlamp?
Gloei- en halogeenlampen zijn beiden energieverslindende lichtbronnen. Bij beide soorten ontstaat licht doordat stroom door een gloeidraad gaat en deze verhit wordt met als gevolg dat deze licht uitstraalt. Bij gloei- en halogeenlampen wordt de grootste hoeveelheid elektriciteit omgezet in warmte en wordt maar zoals bij gloeilampen 3 tot 9% omgezet in licht. Doordat een halogeenlamp een gas bevat, straalt deze meer licht uit dan een gloeilamp van hetzelfde wattage. Toch wordt ook hier de grootste hoeveelheid elektriciteit omgezet in warmte.
Hoe werkt een spaarlamp?
Een spaarlamp is eigenlijk een kleine TL-buis. In deze lampen zit er in een buis kwikdamp waar elektriciteit doorheen gaat. De elektriciteit, die door de buis heen gaat, zullen botsen met de elektronen van de kwikdamp en bij deze botsing komt er energie vrij, namelijk licht. De huidige spaarlampen gebruiken ongeveer 4 tot 5 keer minder elektriciteit en daarom hebben spaarlampen een wattage van ongeveer 15 watt i.p.v. 60 watt van een gloeilamp. Daarnaast gaan de spaarlampen 5 tot 10 keer langer mee dan een gloeilamp. Ondanks dat een spaarlamp duurder is, bespaart u er wel geld mee doordat ze een lange tijd meegaan.
LED lampen geven altijd kil licht, kan dat niet anders?
De eerste generatie led lampen gaven inderdaad een koel en blauw licht, inmiddels is dit doorontwikkeld en kunt u led lampen kiezen met hetzelfde warme licht als u gewend bent van gloeilampen.
Wat zijn de voordelen van LED?
LED verlichting heeft een aantal belangrijke voordelen m.b.t. gloei-, halogeen en spaarlampen, namelijk:
 
  • Laag energieverbruik;
  • Led lampen gaan gemiddeld tussen de 20.000 en 100.000 branduren mee;
  • Ze geven geen tot nauwelijks warmteverlies/ontwikkeling af
  • Verbruiken tussen de 50 en 120 lumen per watt
  • Ze hebben geen opwarmtijd, zoals bij spaarlampen het geval is
  • Ze zijn erg milieuvriendelijk door het lage energie- en warmteverbruik
Wat betekent Lumen en/of Kelvin?
Lumen:
Het aantal lumen geeft de lichtopbrengst van een lichtbron aan. Zo kunt u gemakkelijk de lichtopbrengst van verschillende lampen met elkaar vergelijken. Op lampen die gericht licht geven (zoals reflectorlampen) staat geen lumen vermeld.
We zijn gewend om bij het kiezen van een lichtbron / lichthoeveelheid te kijken naar het aantal watt. Maar de wattage van een lamp is niet meer zo geschikt om verschillende lampen te vergelijken. Spaarlampen hebben minder vermogen (watt) nodig dan een gloeilamp om dezelfde hoeveelheid licht te produceren en led-lampen nog veel minder. Daarom is het handiger om te kijken naar de lichtopbrengst van de lamp en deze wordt uitgedrukt in lumen.

Wattage gloeilamp
Lichtopbrengst
15 watt
100 - 150 lumen
25 watt
200 - 300 lumen
40 watt
400 - 500 lumen
60 watt
700 - 850 lumen
75 watt
900 - 1.100 lumen
100 watt
> 1.300 lumen
Voor meer informatie over energie besparen met verlichting kijk op de site van Milieucentraal.

Kelvin:
Naast Lumen heb je in de verlichting ook Klevin (=k). Klevin geeft altijd de kleurtemparatuur aan. Hoe lager de Kelvin waarde wordt hoe warmer de lichtkleur is. Over het algemeen spreken we van Warmwit (2.700 tot 3.500k); Wit (4.000 tot 5.000k) en daglicht (5.500 tot 7.000k).

Waar staat de W voor en wat betekent Volt?
W
Staat voor wattage, waarmee het vermogen van een lamp wordt uitgedrukt ofwel het energieverbruik. Een laag wattage geeft minder licht dan een hoog wattage.

Volt
Geeft de electrische spanning aan in Voltage. De spanning op het electriciteitsnetwerk in Europa is 230 volt. Bij voltage heb je altijd hoog- en laagspanning. Alles wat lager is dan 48 volt wordt aangeduid als laagspanning. Hoogspanning is alles boven deze 48 volt. Denk aan veelvoorkomend 12 of 24 volt.
Hoeveel geld kan ik besparen met LED verlichting?
Dat is natuurlijk per huishouden verschillend en daarom moeilijk in het algemeen te beantwoorden maar bij een gemiddelde gezinssamenstelling kan er met led verlichting al snel tot 270 euro per jaar bespaard worden. Tel daarbij op dat een led lichtbron ook nog eens minimaal 20 jaar meegaat t.o.v. 1 tot 2 jaar bij een traditionele lichtbron en u komt al snel op een bedrag van ca. 290 euro per jaar.

Bestellen

Welke lampen mogen in vochtigeruimtes geplaatst worden?
Goede verlichting is van onschatbare waarde in de tuin waar zowel helder als aangenaam licht nodig is voor in de ochtend als avond. Bij lampen voor in de tuin staat de veiligheid voorop, want electiciteit en vochtgaan niet samen. Daarom moeten alle buitenlampen in Europa aan strenge veiligheidsregels voldoen. Iedere Tuinlampen moet voorzien zijn van een IP waarde (=Ingress Protection). Deze waarde geeft aan op welke plaats in de tuin de lamp gebruikt mag worden om een optimale veiligheid te garanderen.

Tuinlampen met de IP65 waarde (of hoger) mogen in de tuin geplaatst worden op een minimale hoogte van 225 cm. Onder een overkappen minimaal IP44 waarde. Dit moet ook op een minimale hoogte van 225cm gehangen worden. In afgesloten ruimtes mogen alleen lampen worden geplaatst met IP43, IP 23, IP23 waarde. Lampen zonder IP waarde mogen nooit in de tuin of buiten geplaatst worden.
Kan ik ook telefonisch bestellen?
Ja mocht u onverhoopt er niet uitkomen via het internet, dan zijn wij van maandag t/m donderdag van 09:00 tot 17:00 uur telefonisch bereikbaar op ons klantenservice nummer +31(0)84-8754007 (niet gratis). Uiteraard helpen wij u graag verder bij het plaatsen van uw bestelling. Let op, voordat wij de bestelling kunnen leveren dient u wel de betaling over te maken.
Wanneer moet ik mijn bestelling betalen?
Bij Extralightstore.nl kunt u kiezen om uw bestelling vooraf te betalen via Ideal, bancontact, Paypal of een bankoverschrijving, op moment van bezorgen d.m.v. achteraf betaling via een acceptgiro.

  • Betalen via iDeal, bancontact of PayPal doet u voor levering. Let op voor iDeal en bancontact heeft u een bankpas en rekening nodig. Voor Paypal is een account noodzakelijk. Via Paypal kunt u ook een creditcard of bestaande rekening koppelen.
  • Als u voor vooruitbetaling kiest, betaalt u nadat u uw bestelling heeft geplaatst via Extralightstore.nl. De bestelling wordt verzonden, nadat wij uw betaling hebben ontvangen.
  • Bij betalen achteraf via een acceptgiro ontvangt u binnen 2-3 dagen nadat de lamp is bezorgd per mail of post een acceptgiro. Deze acceptgiro dient u binnen 14 dagen te voldoen naar het vermelde rekeningnummer op de factuur.
Mijn computer liep vast tijdens de betaling, wat nu?
Als u geen bevestigingsmail van ons heeft ontvangen, dan is uw bestelling waarschijnlijk mislukt. U kunt dit ook nog nakijken op uw "mijn account" of betaalomgeving. Bij twijfel kunt u het beste contact met ons opnemen via contactformulier. Wij gaan het dan direct voor u uitzoeken
Hoe weet ik wanneer mijn lamp wordt bezorgd?
Nadat u een bestelling bij ons heeft geplaatst, ontvangt u altijd een orderbevestiging via de mail. Als u deze mail niet heeft ontvangen, dan is uw bestelling waarschijnlijk niet goed bij ons binnen gekomen. U kunt dan het beste contact met ons opnemen via onze contactpagina.
 
In onze orderbevestiging staat altijd een indicatieve levertijd (4-7 werkdagen) Binnen deze levertijd kunt u de lamp verwachten. Als wij de levertijd niet gaan halen door omstandigheden, dan nemen wij altijd direct telefonisch contact met u op.
 
Zodra wij uw bestelling gaan versturen ontvangt u van ons een mail met daarin de verzendbevestiging, Track & Trace en gegevens van onze vervoerder. U ontvangt ook van onze vervoerder een mail of bericht met daarin het tijdbestek waarbinnen ze uw bestelling komen afleveren. Als deze tijd u niet schikt, dan kunt u het beste contact opnemen met onze vervoerder.
 
Mocht u uw 06-nummer opgegeven hebben, dan ontvangt u op de dag van bezorgen een sms bericht van onze vervoerder met het exacte tijdstip.
 

Bezorgen

Wat zijn de verzendkosten
Onze verzendkosten zijn per land verschillend:

Nederland:   €   4,95
Belgie:           €   9,95
Luxemburg: €   9,95
Duitsland:    € 12,95

Hoe weet ik wanneer mijn lamp wordt bezorgd?
Nadat u een bestelling bij ons heeft geplaatst, ontvangt u altijd een orderbevestiging via de mail. Als u deze mail niet heeft ontvangen, dan is uw bestelling waarschijnlijk niet goed bij ons binnen gekomen. U kunt dan het beste contact met ons opnemen via onze contactpagina.
 
In onze orderbevestiging staat altijd een indicatieve levertijd (4-7 werkdagen) Binnen deze levertijd kunt u de lamp verwachten. Als wij de levertijd niet gaan halen door omstandigheden, dan nemen wij altijd direct telefonisch contact met u op.
 
Zodra wij uw bestelling gaan versturen ontvangt u van ons een mail met daarin de verzendbevestiging, Track & Trace en gegevens van onze vervoerder. U ontvangt ook van onze vervoerder een mail of bericht met daarin het tijdbestek waarbinnen ze uw bestelling komen afleveren. Als deze tijd u niet schikt, dan kunt u het beste contact opnemen met onze vervoerder.
 
Mocht u uw 06-nummer opgegeven hebben, dan ontvangt u op de dag van bezorgen een sms bericht van onze vervoerder met het exacte tijdstip.
 
Bezorgt Extralightstore.nl ook in het buitenland?
Extralightstore.nl bezorgt gratis in Nederland, België en Luxemburg. Daarnaast kan onze vervoerder in meerdere landen in Europa bezorgen. Hiervoor worden wel extra verzendkosten berekend. Wilt u weten in welke landen in Europa Extralightstore.nl nog meer bezorgd en welke kosten daar tegenover staan? Neem dan contact met ons op via ons contactformulier.
Bezorgt extralightstore.nl ook ‘s avonds en in het weekend?
Helaas is avond of zondag levering niet mogelijk. Heeft u speciale leveringswensen neem dan via hier contact op. Wij helpen u graag verder.

Extralightstore.nl

Kan ik met jullie in contact komen?
Natuurlijk kunt u ons bereiken via de mail of telefonisch voor al uw vragen over onze producten, bestellingen. Voor meer informatie willen wij u verwijzen naar onze klantenservice pagina waar veel informatie is terug te lezen.

installatie

Hoe controleer ik of er spanning staat op de draden wanneer ik een lamp aansluit?
De eenvoudigste manier is met een spanningszoeker. Controleer bij de bruine of zwarte draad of het lampje van de spanningszoeker gaat branden.
Als ik een lamp heb op 12 volt, kan ik die dan ook dimmen?
Ja dat kan, het is alleen afhankelijk van het type transformator welke dimmer daar het best bijpast. In vrijwel alle nieuwe 12 volt lampen zit een elektronische transformator. Deze zijn goed dimbaar, maar wel met een tronic dimmer of met een microdimmer. Heeft u nog een gewikkelde/ringkern transformator (ter herkenning, een gewikkelde trafo is relatief zwaar en heeft een spoel van koperdraad) dan is een hoogwaardige halogeendimmer de oplossing. Bij gewikkelde/ringkern trafo’s zal er in gedimde toestand vrijwel altijd een lichte brom hoorbaar zijn.
Hoe sluit ik een lamp aan?
Een lamp sluit u aan met de plus- (bruin) en min-draad (blauw) en dit doet u met behulp van een kroonsteen, lasdop en een schroevendraaier. De plusdraad sluit u op de andere plusdraad en de min-draad op de min-draad.

Er zitten altijd drie soorten draden aan een lamp:

  • Bruin /zwart  - plus of fase draad
  • Blauw   - min of nul draad
  • Geel/Groen  - aarde draad

Indien de lamp geaard is sluit u ook de aardedraad (een groen/gele draad) aan. Deze zit meestal in het midden van de kroonsteen of ook direct op het armatuur. De aardedraad is er als beveiliging tegen spanning bij aanraking. Gebruik voor montage in de grond altijd CE gekeurde grondmof om uw verbinding te maken.

Tegenwoordig zijn sommige armaturen voorzien van kabelvoorbereiding, zo hoeft u niet meer in de lamp te monteren.
Haal de spanning altijd van uw kabel af voor u de lamp aansluit!
Hoe kan ik een tuin optimaal verlichten?
Als je een tuin perfect wilt verlichten heb je eigenlijk een lichtplan nodig. Dit is een plan wat rekening houdt met de grootte en hoogte van de beplanting, natuurlijk licht, en gebruikseisen.  In dit plan wordt een optimale lichtverdeling gecreëerd en ontstaat naast functioneel licht de sfeer die je wenst. Dit maakt een tuin aangenaam en comfortabel. Vaak is een tekening van de tuin al genoeg voor een lichtadviseur om zijn plan op te baseren.

Klantenservice

Kan ik met jullie in contact komen?
Natuurlijk kunt u ons bereiken via de mail of telefonisch voor al uw vragen over onze producten, bestellingen. Voor meer informatie willen wij u verwijzen naar onze klantenservice pagina waar veel informatie is terug te lezen.
Een geleverde artikel is binnen de garantietermijn van 1 jaar kapot gegaan. En nu?
Als een artikel binnen de garantietermijn van één jaar kapot gaat, kunt u contact opnemen met onze klantenservice.  Wij zullen er voor zorgen dat dit z.s.m. voor u wordt opgelost.
Ik heb een artikel ontvangen dat ik niet heb besteld of dat kapot is aangekomen?
Als u een artikel heeft ontvangen dat u niet heeft besteld of kapot is aangekomen, dan kunt u het beste binnen 14 dagen met onze klantenservice contact opnemen. welkom@extralightstore.nl of per telefoon: +31(0)84-8754007. Wij zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m donderdag van 09:00 tot 17:00.
Wij zullen er voor zorgen dat dit z.s.m. voor u wordt opgelost.
Hoe lang is de garantietermijn bij Extralightstore.nl
Per product kunt u de garantie van het product terug vinden. Indien u aanspraak op de garantie wenst te maken, dient u contact op te nemen met de webshop waar u de artikelen heeft gekocht.
Op de garantie kan geen aanspraak gemaakt worden als het defect is veroorzaakt door:
  • defecten of slijtage als gevolg van nalatig onderhoud;
  • als er veranderingen in of aan het artikel zijn aangebracht;
  • als de datum op de factuur is gewijzigd of onleesbaar is gemaakt;
  • door gebreken die zijn ontstaan door niet met bestemming corresponderend of onoordeelkundig gebruik zoals het niet volgen van de bijbehorende gebruiksaanwijzingen;
  • beschadiging door opzet of grove onachtzaamheid;
  • bij van buiten komend onheil zoals blikseminslag en dergelijke;
  • oververhitting door centrale of andere verwarming of door het gebruik van een hoger wattage dan voorgeschreven;
  • blootstelling aan vochtigheid, extreme warmte of zonlicht of extreme koude;
  • kosten veroorzaakt door derden voor reparatie van een defect artikel worden niet vergoed;
  • lichtbronnen vallen buiten de garantie;
  • ondeugelijk aansluitwerk
Glaswerk en gratis meegeleverde en bijgevoegde batterijen en/of lichtbronnen zoals gloeilampen, halogeenlampen, TL buizen, energiezuinige lampen en LED lampen vallen niet onder de garantie, mits bij het product anders vermeld.
Ik heb een klacht, waar kan ik terecht?
Wij vinden het altijd spijtig om te horen als u een klacht heeft. Service staat in onze bedrijfspolicy hoog aangeschreven. Maar onze service kan altijd verbeterd worden en daarom horen wij graag uw klacht aan. U kunt uw klacht per mail melden op ons mailadres welkom@extralightstore.nl of door een brief te schrijven. Ons adres is:
Extralightstore.nl t.a.v. afdeling klachten Postbus 273 5060 AG OISTERWIJK
Nederland
U krijgt binnen 7 werkdagen na ontvangst van de mail of brief een reactie van ons.
Lees meer hierover op onze klantenservicepagina.

Montage

Hoe controleer ik of er spanning staat op de draden wanneer ik een lamp aansluit?
De eenvoudigste manier is met een spanningszoeker. Controleer bij de bruine of zwarte draad of het lampje van de spanningszoeker gaat branden.
Ik heb mijn halogeenlamp verwisseld en na een paar dagen is deze alweer defect. Hoe kan dit?
Halogeenlampen zijn zeer kwetsbaar. Vet en vuil branden in en verkorten de levensduur. Raak een halogeenlamp dus nooit rechtstreeks met uw handen aan en monteer hem met een schone doek.
Hoe sluit ik een lamp aan?
Een lamp sluit u aan met de plus- (bruin) en min-draad (blauw) en dit doet u met behulp van een kroonsteen, lasdop en een schroevendraaier. De plusdraad sluit u op de andere plusdraad en de min-draad op de min-draad.

Er zitten altijd drie soorten draden aan een lamp:

  • Bruin /zwart  - plus of fase draad
  • Blauw   - min of nul draad
  • Geel/Groen  - aarde draad

Indien de lamp geaard is sluit u ook de aardedraad (een groen/gele draad) aan. Deze zit meestal in het midden van de kroonsteen of ook direct op het armatuur. De aardedraad is er als beveiliging tegen spanning bij aanraking. Gebruik voor montage in de grond altijd CE gekeurde grondmof om uw verbinding te maken.

Tegenwoordig zijn sommige armaturen voorzien van kabelvoorbereiding, zo hoeft u niet meer in de lamp te monteren.
Haal de spanning altijd van uw kabel af voor u de lamp aansluit!

Wetgeving

Wanneer gaan de gloeilampen verdwijnen?
Door de Europese Unie is bepaald dat de meest energie slurpende lampen van de markt moeten verdwijnen, zoals gloei- en halogeenlampen. Slechts 3 tot 9% van de elektriciteit die een gloeilamp verbruikt, wordt omgezet in licht, de rest wordt omgezet in warmte. Deze verdwijning zal gefaseerd gebeuren.

  • Fase 1: Sinds 1 september 2009 mogen er geen matte lichtbronnen en heldere gloeilampen van 100 watt of meer geproduceerd worden. Gevolg: de matte gloeilampen en gloeilampen van 100 watt of meer zijn niet meer te verkrijgen.
  • Fase 2: Sinds 1 september 2010 mogen alle heldere lampen van meer dan 75 Watt niet meer geproduceerd worden.
  • Fase 3: Sinds 1 september 2011 mogen alle heldere lampen van meer dan 60 Watt niet meer worden geproduceerd of moeten minimaal een energielabel C hebben.
  • Fase 4: Sinds 1 september 2012 moeten alle heldere lampen minimaal een energielabel C hebben met als gevolg dat alle traditionele gloeilampen van de markt verdwijnen.
  • Fase 5: Vanaf 2016 moeten alle heldere lampen minimaal energielabel B hebben
 Voor meer informatie over de Europese regels rond lichtbronnen kijk op de website van de Europese Commissie.
Als ik nu een lamp koop, kan ik daar dan later nog wel lichtbronnen voor krijgen?
Ja, het is zelfs zo dat nu al voor vrijwel alle traditionele fittingen energiezuinige alternatieven zijn in LED of spaarlamp. U kunt dan zonder problemen uw oude gloeilamp vervangen door een energiezuinig exemplaar met dezelfde fitting. Dit heet retrofit. Lampen met een vaste LED kunt u niet vervangen!
0
X